Sådan tilføjer du kampagnesporing til din twitter-knap (WP Tweet Button)
Jeg er stor fan af Google Analytics og bruger det til at måle mange forskellige parametre på min hjemmeside – bl.a. fejlsider, søgninger, downloads osv. Nu vil jeg så gerne bruge kampagnesporing til af vide, hvilke af mine indlæg, der deles som link på twitter, som sender besøgende tilbage til min hjemmeside – og evt. se, om brugsmønstrene for denne type besøgende er anderledes end folk der kommer fra søgemaskinerne.
Jeg er ikke uddannet php-koder – mine evner kan sammenlignes med et almindeligt talt sprog: Mit passive php-ordforråd gør mig i stand til at regne ud, hvad der sådan ca. sker (specielt hvis koden er assisteret af kommentarer) – mit aktive ordforråd gør, at jeg kan foretage meget basale kodeændringer… Jeg skal derfor helst have så lidt kodning som muligt.
Følgende vejledning er skrevet med udgangspunkt i WP Tweet Button version 1.9.2.
Kampagnesporing på enkelte indlæg
Jeg har betatestet version 1.9.2 og kan med glæde konstatere, at når den bliver released, så vil det være med indbygget mulighed for kampagnesporing takket være en ihærdig indsats fra Tanin Ehrami – skaberen af WP Tweet Button!
Der vil som minimum være mulighed for at benytte %POSTID% samt %POSTSLUG%, når man skal spore kampagner.
Her er et screenshot fra den udgave af version 1.9.2 som jeg har testet:
Fordelen ved at bruge %POSTSLUG% frem for %POSTID% er, at det i Google Analytics er meget mere sigende for os, der skal læse statistikken.
%POSTSLUG% er oftest den sidste del af url’en, hvis du har slået søgemaskinevenlige URL’er til. Hos mig ser min %POSTSLUG% sådan ud:
Den del der er fremhævet med gult er min %POSTSLUG% – men fordi hele URL’en er for lang til at kunne vise det hele, viser WordPress kun det midterste som tre punktummer.
Hele min %POSTSLUG% er reelt: kampagnesporing-til-din-twitter-knap-wp-tweet-button.
Min %POSTID% er 349.
Ved f.eks. at anvende utm_source=%POSTSLUG% vil jeg i Google Analytics kunne se, at kilden er kampagnesporing-til-din-twitter-knap-wp-tweet-button.
Havde jeg i stedet anvendt utm_source=%POSTID% ville jeg i GA kun kunne se, at kilden er 349.
Der er helt klart ingen tvivl om, hvad der lettest at analysere på.
Ved at bruge Google Analytics’ værktøj til opbygning af sporings URL’er, kan du finde en sporings URL som passer til dit behov og så erstatte et af parametrene med %POSTSLUG% for at få en individuel sporing af de enkelte blogindlægs effektivitet til at trække folk fra Twitter.
Jeg kunne vælge denne sporings URL for WP Tweet Button:
- Kampagnenavn: tweeted_blog_posts
- Mediet: tweet_button
- Kilden: %POSTSLUG%
Med denne opsætning vil jeg kunne lave en overordnet kampagne med tweetede blogindlæg, hvor jeg henholds tester effektiviteten af de indlæg som læserne selv deler på Twitter og de indlæg som jeg selv smider på tweeter når jeg har publiceret dem.
I så fald ville jeg skulle definere kampagnesporingen for mine egne tweets til:
- Kampagnenavn: tweeted_blog_posts
- Mediet: my_tweets
- Kilden: %POSTSLUG% (evt. manuelt indsat)
Det eneste jeg har ændret er mediet – og det sætter mig i stand til at vurdere, om/hvilken effekt mine og læsernes Tweets har.
Held og lykke!
Tanin says:
Hi, I wrote the WP Tweet Button plugin. I don’t think what you’re proposing is going to work. If you edit that line, the line right after it is going to overwrite the $url because you have chosen a shortener from the list. If you want I can include an option for campaign tracking in the next release.
admin says:
Hi Tanin
Heh, yeah, I can see that it didn’t quite work and was trying to figure out how to fix it. Would it help if I left out the shortener and just let Twitter/t.co be the only shortener?
I would be very happy if you could include the campaign tracking. That would make life so much easier for us web analysts with not enough coding skills. ;o)
What would I have to do to enable campaign tracking until you can release a version that supports it?
Tanin says:
Around line 425 find $perms = trim($perms);
change that to
$perms = trim($perms.’?utm_source=’.urlencode($post->post_name).’&utm_medium=tweet_button&utm_campaign=tweeted_blog_post’);
Haven’t tested this but the idea is to add the utm strings before the url is shortened.
admin says:
Ok, so I changed it to
$perms = trim($perms.’?utm_source=’.urlencode($post->post_name).’&utm_medium=tweet_button&utm_campaign=tweeted_blog_post’);
But it still doesn’t quite seem to work.
Tanin says:
I noticed your url is completely empty :-/ Upgrade to 1.9.1 (It’s available has has some bug fixes)
admin says:
Nice, it fixed the tweet count in Firefox – but campaign tracking still doesn’t seem to work when I change $perms to:
$perms = trim($perms.’?utm_source=’.urlencode($post->post_name).’&utm_medium=tweet_button&utm_campaign=tweeted_blog_post’);
Tanin says:
Aah..You’re using the button manually. OK. Find
function tw_build_options
change
$url=null;
to
$url=get_permalink();
admin says:
Heh, done. Nothing seems to have changed. But you are right, I am using it manually. 🙂
Tanin says:
If you email me, I can reply with a version that has Google Analytics URL features.
admin says:
Thank you very much for your effort!
I can confirm that the new build is working and effective for campaign tracking!
Good job!