Skov og Stubbs catering i Århus løber fra aftalen
En bryllupsfest, et cateringfirma der løber fra aftalen samt trusler om ekstraregninger… Dette er en cocktail, som kan sætte grå hår i hovedet på de fleste – men også en god manual i hvordan man effektivt skræmmer sine kunder væk!
Her er historien om, hvordan vi i seks måneder havde en aftale med et cateringfirma om at levere mad til vores bryllupsfest og kun 10 dage før festen måtte skifte madleverandør – og fik en meget bedre betjening og bedre mad, men også en masse bekymringer pga. trusler fra den oprindelige leverandør.
Catering i Århus – valget faldt på Skov & Stubbs
I de første par uger i marts researcher min kæreste og jeg catering i Århus på nettet for at finde steder, der lever op til vores kriterier; et godt omdømme, rimelige priser og hel eller delvis betaling ved levering – af hensyn til at optimere sandsynligheden for en perfekt levering (man bliver jo kun gift én gang). Vi finder frem til Skov & Stubbs catering og bliver enige om, at dem skal vi kontakte.
Det skulle vi komme til at fortryde!
19/3 – 2010:
Vi ringer til Skov & Stubbs catering for at høre, om de kan bookes til at levere mad til ca. 40 personer til vores bryllupsfest d. 2/10 – 2010 og for at høre, hvad de kan tilbyde. Vi understreger, at det er en bryllupsfest – som holdes forskudt fra selve brylluppet, da vores vielse på rådhuset er en hemmelighed: Vi kan derfor ikke invitere folk på forhånd, da invitationen jo så vil afsløre os.
Konsekvensen er, at invitationerne først kan sendes ud på vores bryllupsdag d. 7/8 og for at sikre at folk har tid til at svare, er der en svarfrist på 3 uger. Vi siger derfor til Skov & Stubbs, at vi først kender det endelige antal kuverter omkring starten af september.
Vi får at vide, at vi uden problemer kan ændre antallet af kuverter helt op til en uge før levering.
23/3 – 2010:
Skov & Stubbs catering sender en ordrebekræftelse til os. I ordrebekræftelsen står følgende betalingsbetingelser:
“Betaling: Et depositum på halvdelen af det samlet beløb skal betales senest mandag 27-09-10. Depositummet overføres til vor nordea konto – Angiv venligst navn på overførslen. Det resterende beløb betales ved levering med check el. pr. kontant.”
Vi accepterer denne ordre via mailsvar.
Betingelserne er udskiftet i al hemmelighed
7/9 – 2010:
Vi sender en mail til Skov & Stubbs catering, hvori vi angiver det endelige antal kuverter, da vi nu har fået tilbagesvar fra alle inviterede.
7/9 – 2010:
Vi modtager en ny ordrebekræftelse, som vi skimmer, hvor vi ser at antal kuverter er korrekt reduceret.
19/9 – 2010:
Jeg opdager, at den nye ordrebekræftelse indeholder nogle helt nye betalingsbetingelser i forhold til den aftale, vi indgik i marts. De nye betalingsbetingelser er:
“Betalingsmåde:
Beløbet overføres til vores Nordeakonto
senest: Onsdag d. 29-09-2010
Nordea Bank
Reg.nr.: xxxx
Kontonr.: x xxx xxx xxx“
Jeg kontakter Skov & Stubbs catering for at høre om der ikke er tale om en fejl eller i det mindste om ikke de betingelser, aftalen blev indgået under, stadig gælder.
20/9 – 2010:
Vi får et svar via mail, hvor vi henvises til at læse de nye betingelser, som står på hjemmesiden. På hjemmesiden står følgende:
Altså står der højt og tydeligt, at det er muligt at betale kontant ved levering (medmindre andet er aftalt – og vi har jo netop ikke aftalt noget andet, blot modtaget en ny ordrebekræftelse) og via mail beder vi så om, at benytte os af dette.
21/9 – 2010:
Vi får afslag på at betale kontant ved levering og får følgende svar;
“Hej Esben.
Jeg henviser til Jeres ordrebekræftelse.
Beløbet skal overføres senest onsdag d. 29-09-10.
I er også velkommen til at kommer forbi senest onsdag d. 29-09-10 og betale med check eller pr. kontant.”
Kort sagt, så mener Skov & Stubbs catering, at det er de nye betingelser der gælder – i hvertfald den del, der gør at vi skal betale det fulde beløb d. 29/9 – men ikke den del, der gør, at vi kan betale kontant ved levering.
Konsekvensen er, at vi bliver meget nervøse over dette endelige svar:
1) Hvorfor vælger man pludseligt at indføre helt nye betingelser uden at informere om det først?
2) Hvorfor er Skov & Stubbs catering så insisterende omkring de nye betingelser – til trods for at de jo ved, at vi har lavet en aftale under helt andre betingelser?
3) Hvorfor er de nye betingelser så meget ringere end de, vi lavede aftalen under?
Vi frygter, at disse forhold er symptomer på den økonomiske situation hos Skov & Stubbs catering og mister derfor helt tilliden til dem, som cateringfirma – og vi mener jo selvfølgelig også, at det er aftalebrud, da vi aldrig har godkendt disse nye betalingsvilkår.
22/9 – 2010:
Vi kontakter restaurant Le Coq i Århus, da vi har gode erfaringer med maden derfra, for at høre, om de kan hjælpe os med mad til vores fest. Dog har vi endnu ikke opsagt vores aftale med Skov & Stubbs catering, da vi på grund af den korte varsel (der er kun 10 dage til festen) frygter at kunne risikere at stå uden noget mad til festen.
22/9 – 2010:
Vi får svar fra restaurant Le Coq i Århus’ midtby at de meget gerne vil hjælpe os og vi aftaler et møde med dem dagen efter.
23/9 – 2010:
På mødet med Le Coq får vi snakket om antal retter samt hvad der absolut skal og ikke skal serveres. Vi aftaler, at pga. den lidt prekære situation, så skal vi have et tilbud hurtigst muligt, så vi kan få opsagt aftalen med Skov & Stubbs catering.
25/9 – 2010:
Vi modtager et lækkert tilbud fra restaurant Le Coq som vi straks accepterer.
25/9 – 2010:
Da vi nu er sikret mad til vores fest, sender vi et afbud til Skov & Stubbs med en opridsning af forløbet og forklarer, hvorfor vi afbryder ”samarbejdet”; at det efter vores opfattelse skyldes at Skov & Stubbs catering har lavet aftalebrud.
Skov & Stubbs catering truer med ”konsekvenser”
27/9 – 2010:
Skov & Stubbs catering sender os et mailsvar, hvor der står;
“Hej Esben. At du anklager os for direkte snyd, pengeproblemer og uvidenhed, er helt uacceptable.”
[Ret skal være ret: Jeg har ikke anklaget – blot sagt, at når de stædigt insisterer på at vi skal bruge de nye betingelser, så kan vi kun tolke det som uvidenhed i forhold til hvad god kundeservice er, som et faresignal på pengeproblemer eller som et faresignal på forsøg på direkte snyd]
“At I får afslag på at betale kontant i en bestemt tone, er usandt.
Afbestillingsfristen var den 24.09.10, altså senest 8 dage før aftalt leveringsdato.
Jeg henviser som tidligere til vores hjemmeside. http://skovogstubbs.dk/index.php?id=50
Jeg skal derfor opfordre til en fornuftig løsning til gavn for begge parter således, at vi undgår en konflikt der kun vil medføre større omkostninger.”
Kort sagt, så mener Skov & Stubbs catering ikke, at de på nogen måde har behandlet os uretfærdigt og mener, at vi bør kompensere dem, da vi nu annullerer en dag for sent jf. deres betingelser. Formuleringen ”[…] undgår en konflikt der kun vil medføre større omkostninger.” kan vi kun tolke som en slet skjult trussel.
28/9 – 2010:
Jeg kontakter forbrugerstyrelsen og ridser sagen op. Her får jeg at vide, at Skov & Stubbs catering har lavet klart aftalebrud og får referencer til både formueret og aftaleloven. Med håb om at få sat et endeligt punktum i sagen, sender jeg derfor følgende svar til Skov & Stubbs catering:
“Efter rådgivning fra forbrugerstyrelsen kan jeg oplyse, at i henhold til almene principper i formueret samt aftalelovens §1 er en aftale bindende i det øjeblik den indgås (23/3 – 2010). Hvis der, efter aftalen er indgået, sker ændringer i aftalen, skal den anden part oplyses om dette og have mulighed for at træde ud af aftalen.
Jeg vil i det følgende fremhæve, hvorfor vi anser aftalen for annulleret.
1) Der indføres nye betingelser uden at vi aktivt bliver informeret herom.
2) Betingelserne indføres uden at vi får mulighed for at træde ud af aftalen.
3) De nye betingelser stiller os væsentligt ringere end de betingelser aftalen blev indgået under.
Disse tre punkter sammenholdt med vores behov for at kunne betale ved levering, udgør derfor en alvorlig misligholdelse af den oprindelige aftale, hvorfor den lovligt kan annulleres.”
Aldrig mere
Vi har heldigvis ikke hørt mere fra Skov & Stubbs catering siden denne mail blev sendt d. 28/9 – 2010, men jeg kan love for, at vi aldrig mere skal bestille mad fra Skov & Stubbs catering i Århus og det er selvsagt slut med at anbefale dem til andre – for jeg har familie, som har været glade for den mad de har bestilt derfra.
Én ting er, at indføre nye betingelser, men de bør også mande sig op og sige, ”vi har lavet en fejl”, selvfølgelig er det de oprindelige betingelser der gælder… At køre sagen helt derud, hvor man begynder at true sine kunder er en sikker vej til negativ omtale!
En lille solstråle
Efter denne lange negative historie vil jeg dog gerne give en stor ros til Troels og hans restaurant ”Le Coq” her i Århus’ midtby. Med kun 10 dage til festen formåede han og resten af restauranten at levere en uforglemmelig seks-retters menu, der smagte perfekt. Jeg vil også rose Troels meget for, at han personligt afleverede maden til festen og grundigt instruerede vores serveringspersonale i hvordan maden skulle anrettes og i hvilken rækkefølge, det skulle serveres. Og sidst men ikke men ikke mindst vinen!
Vi indkøbte selv drikkevarer inklusiv vin til vores fest, og da vi fortalte Troels, at vi inden for et par timer skulle ud for at købe vin, var han så venlig at sende nogle anbefalinger til både konkrete vine men også druesorter, så vi selv kunne vælge noget, der ville passe godt til maden… Perfekt betjening! Betalingen ordnede vi med dankortet i restauranten, da vi tilbageleverede service.
Skov & Stubbs vil kunne lære meget af denne kundeservice!
Er der nogen, der er nysgerrige efter at vide hvad vores lækre seks-retters menu bestod af, er det bare at spørge, så skal jeg gerne afsløre det.
Skov & Stubbs Gastronomi says:
Kære Esben.
Vi er kede af, at du/ I har opfattet vores mails som en trussel.
Vi har på ingen måde sneget nye betingelser ind af bagdøren.
Da vi flere gange indenfor den seneste årstid har oplevet manglende betalinger på leveringsdagen,
har vi været i en proces med at ændre vores betalingsbetingelser, så begge parter føler sig respekteret.
Vi forsøgte kun, at finde en løsning der var passende for begge parter.
10 dage før levering var det Jeres beslutning at annullere arrangementet.
I mailen foreslå vi, at I var mere end velkomne til at komme forbi og betale beløbet, men det afviste I.
Skov & Stubbs Gastronomi er en mindre virksomhed, og oftest må vi meddele alt optaget.
Siden 2005 har det været vigtigt for os, at vores kunder får en personlig, god service- og madoplevelse.
Efter I havde brændt os af, var vi psykisk sårede over Jeres angreb,
hvorfor vi så valgte at droppe yderligere kontakt til Jer.
At du / I nu vælger, at skrive falske / overdrevene anmeldelser om os, har kun sårede os yderligere.
Esben Rasmussen says:
Kære Skov og Stubbs
Tak for reaktionen, det er dejligt at se, at I er engagerede.
Lad mig indlede med at forklare, hvorfra ordet trussel stammer.
Når vi modtager en mail, hvori der afsluttes med
”Jeg skal derfor opfordre til en fornuftig løsning til gavn for begge parter således, at vi undgår en konflikt der kun vil medføre større omkostninger.”
kunne vi kun forstå det som en trussel, da det netop fremhæves, at begge parter vil være berørt af større omkostninger… og større omkostninger for os, kunne vi kun tolke som sagsomkostninger… Deraf forklaringen på, hvorfor vi opfattede det som en trussel.
Som jeg skrev i mailen til jer, så har jeg dyb respekt for at man som virksomhed, kan få behov for at ændre sine betingelser – blandt andet pga. det I selv her beskriver om manglende betaling.
Men når man så indfører sine betingelser, så gør man det fremadrettet – eller, som jeg også skrev til jer med henvisning til den danske lovgivning, så gør man TYDELIGT de kunder, man allerede har eksisterende aftaler med, opmærksom på, at man har skiftet betingelse, hvorefter man giver kunden mulighed for at træde ud af aftalen.
I foretog jer intet for at gøre os opmærksomme på at I havde skiftet betingelser og da vi selv kontaktede jer, ville I ikke lade os gøre brug af de oprindelige betingelser, hvori hele essensen for os var, at vi kunne delbetale ved levering, for som al erfaring viser, gør leverandøren sig ekstra umage for at leve op til det aftalte, når man (del)betaler ved levering.
Dette var vores bryllupsfest, så det var ekstremt vigtigt for os, at alt var perfekt (et bryllup skulle meget gerne være noget, som kun sker én gang i livet). Vi kunne optimere sandsynligheden for en perfekt levering, ved at benytte os af en leverandør som tilbød delbetaling ved levering. Og det gjorde I tilbage i marts, da vi indgik aftalen.
Når I så efterfølgende ændrer jeres betingelser til at vi skal betale det fulde beløb 3 dage før levering, så er det en så kraftig forringelse af vores vilkår, at vi ikke kan acceptere det og i øvrigt bliver meget nervøse over dette pludselig skift til det markant dårligere. Da I samtidigt stædigt fastholder, at det er de nye betingelser, der er gældende (trods vores aftale), får det os bl.a. til at frygte, om det er udtryk for at Skov og Stubbs er i økonomiske vanskeligheder og derfor mangler pengene. Denne bekymring ledte os videre til den endnu mere ubehagelige tanke; om Skov og Stubbs så kan risikere at gå konkurs op til vores fest, så vi pludseligt står uden mad.
Det er også ganske korrekt, at I tilbyder os at vi kan komme forbi og betale kontant – men det har aldrig været overleveringen af penge, der vakte bekymring – det var tidspunktet. Dvs. når vi understreger, at det er vigtigt for os at betale en del af beløbet ved levering, så anser vi det ikke for et imødekommende tilbud, når I ”tilbyder os”, at vi i stedet også er velkomne til at aflevere pengene kontant 3 dage før festen.
Faktum er:
1) I lavede et klart aftalebrud, jf. min sidste mail til jer, hvor jeg bl.a. henviser til Aftalelovens §1
2) I nægtede at erkende aftalebruddet samt vores behov for delbetaling
Skal jeg være helt ærlig, så har jeg lyst til at sige:
“Jeg er da meget ked af, at vi dumme kunder, gav jer så meget besvær og undskylder meget, at vi satte jer i den situation… Vi kan godt se, at det er dybt urimeligt, at holde på sin ret, når man forsøger at skabe de optimale rammer for sit eget bryllup, og vi beklager meget, at vi har sat vores bryllup højere end jeres psykiske velbefindende – for vi nød jo selv at gå rundt og bekymre os over, at vores leverandør nu pludselig løb fra sin aftale.”
Men for at holde tonen på et vist niveau, vil jeg istedet konkludere, at dette en perfekt situation til at lære noget nyt og forbedre sig… Dette gælder selvfølgelig også os, vi har også helt klart lært noget af denne sag.
Øjvind Serup says:
Under min søgning på Skov & Stubs’ menu, faldt jeg over denne “fæle” historie.
Jeg har flere gange brugt Skov & Stubs, og kan kun give dem mine bedste anbefalinger.
Fortrinlig mad leveret til tiden og til rimelige priser. Og som der blev sagt ved vores sidste vejfest, som de også leverede til: “og så var der rigelig mad”?
Noget er kørt skævt her i denne sag, og blevet kluntet behandlet, men jeg er stadig enn glad kunde hos de unge mennesker fremover.
Mvh Øjvind Serup, Risskov
Esben Rasmussen says:
Hej Øjvind
Tak for kommentaren – og beklager at godkendelsen af kommentaren tog så lang tid. Er først lige kommet hjem fra ferie (uden netadgang).
Dejligt at høre, at du har god tillid til Skov & Stubbs og at I har haft nogle gode oplevelser. Før denne uhørte episode brugte venner og familie dem, så ved at deres mad er fin til prisen.
Jeg kan dog varmt anbefale Le Coq, hvis I er til fransk-inspireret mad, som inddrager sæsonens råvarer. Det er virkeligt kræs for ganen, og niveauer over Skov og Stubbs – uden dog at være markant dyrere (vi betalte blot 5 kr. mere pr kuvert end ved tilbuddet fra Skov & Stubbs).
Jeg vil også lige tilføje, at jeg via mail faktisk tilbød Skov & Stubbs at gøre min anmeldelse mere positiv, hvis de blot indførte nogle retningslinjer, som sikrede dem og deres kunder mod at noget lignende ville kunne ske, ved f.eks. at oplyse: diverse frister for afbestillinger, bestillingsjusteringer, betalinger samt hvorledes eventuelle ændringer i vilkårene indfases og hvordan/hvornår det påvirker eksisterende bestillinger.
Skov og Stubbs afviste dette tilbud, da de ikke ønskede at beskrive dette på hjemmesiden.
Når de således ikke ønsker at indføre en så relevant kvalitetssikring, tør jeg stadig ikke anbefale dem til andre, hvis maden skal leveres til en kritisk begivenhed – som f.eks. en bryllupsfest.
Kritik af Skov & Stubbs gav falsk anmeldelse på Trustpilot | OnlineKonsulenten.dk says:
[…] et svar (se billede herunder) til en kommentar fra læseren Øjvind vedr. mit indlæg om at vi blev svigtet af Skov & Stubbs catering, hvor jeg uddyber, hvad jeg mener er et stort problem for Skov & Stubbs’ kommende og […]