tip

Derfor fik jeg en falsk anmeldelse på Trustpilot

Skrevet af Esben Rasmussen i Personligt     Comments 3 kommentarer      
aug
5

I juli 2012 opdagede jeg, at min hjemmeside en måned forinden havde fået en anmeldelse på Trustpilot. Dette var noget af en overraskelse, da jeg kun bruger hjemmesiden til at fremvise mine kompetencer og som min blog… Og det var godt nok ikke en anmeldelse, som jeg var glad for.

Falsk anmeldelse på Trustpilot fra en anonym bruger

Sådan så den falske anmeldelse ud, da den stadig var tilgængelig

Jeg blev rigtigt forarget over, at nogle mennesker kunne finde på at skrive en falsk anmeldelse om andre på så offentligt et medie som Trustpilot – og at det var så let, at slippe af sted med.

Men inden jeg viser dig, hvad jeg opdagede, så lad mig forklare, hvorfor jeg kalder det en falsk anmeldelse.

Derfor var anmeldelsen falsk

Anmeldelsen er foretaget af brugeren “Claus” – en bruger som kun består af et navn, et fødselsår og som kun har lavet én anmeldelse – nemlig af min hjemmeside.

Dette er profilsiden for “Claus” – gabende tom

Brugeren er derfor med stor sandsynlighed bare en falsk brugerprofil, oprettet til denne anledning. Anmeldelsen går på, at jeg skulle have solgt noget, som jeg ikke har leveret, og at jeg desuden har opkrævet penge for det. Men sandheden er:

  1. Jeg har aldrig solgt noget gennem min hjemmeside
  2. Min hjemmeside er min udstillingsrude for mig og mine kompetencer
  3. Mens jeg var studerende og bekymrede mig om, hvorvidt jeg ville få et job efter endt uddannelse, var min intention at jeg på et tidspunkt skulle oplyse, hvad jeg kostede at hyre, så jeg kunne bruge min hjemmeside til at skaffe en indtægt. Heldigvis blev jeg ansat straks efter uddannelse, og fik aldrig færdigbygget min hjemmeside i forhold til denne del, da jeg ikke længere havde en indtægtsbekymring. Det har derfor aldrig været mulig at se, hvad jeg kan tilbyde inden for de forskellige optimeringsområder, eller hvad jeg forestiller, at jeg koster.
  4. Jeg bruger kun min hjemmeside som blogplatform samt som CV (dog ikke så vedligeholdt som på min LinkedIn-profil)

 

Kort sagt: Jeg kender ikke ”Claus” og har aldrig handlet med ham eller andre pga. min hjemmeside.

Motiveret af forargelsen over denne offentligt fremsatte løgn om mig som plattenslager, satte jeg mig derfor for at opspore, hvem der kunne have et horn i siden på mig, som så havde valgt at kanalisere sin vrede ud på denne misforståede (og ikke mindst injurierende/ulovlige) måde.

Det tyder på en hævnaktion uden den store omtanke

Heldigvis tyder det på, at vedkommende enten ikke kender mig eller bare ikke er særlig erfaren med hvordan internettet fungerer, for der er flere tydelige spor for os personer der dagligt arbejder med webstatistik og analyse af serverlogs (hvor man kan se de ip-adresser, som personer sidder bag).

Jeg vil ikke her afsløre ip-adresserne, men vise en anden meget pudsig sammenhæng, og lade det være op til dig, kære læser, at dømme hvem skurken er:

Lørdag d. 23 juni kl. 12.24

Jeg skriver et svar (se billede herunder) til en kommentar fra læseren Øjvind vedr. mit indlæg om at vi blev svigtet af Skov & Stubbs catering, hvor jeg uddyber, hvad jeg mener er et stort problem for Skov & Stubbs’ kommende og nuværende kunder.

Mit svar til Øjvind med fremhævet tidspunkt

Mit svar til Øjvind med fremhævet tidspunkt

Lørdag d. 23 juni kl. 16.26

Blot fire timer senere efter jeg uddybede min kritik af Skov & Stubbs, lå der en falsk anmeldelse af mig/min hjemmeside på Trustpilot – skrevet af den anonyme bruger “Claus”.

Falsk anmeldelse af min hjemmeside

Falsk anmeldelse af min hjemmeside

Helt ekstremt tilfældigt – taget i betragtning af, at “Claus” tilsyneladende intet har foretaget sig på Trustpilot udover at skrive min falske anmeldelse – så har “Claus” også lige været et smut forbi Skov & Stubbs’ side på Trustpilot, hvor han har “liket” en meget positiv anmeldelse af deres catering.

“Claus” synes godt om Skov & Stubbs

En anden interessant ting at vide er, at der kun er to mailadresser, som abonnerer på at få tilsendt mails, når der kommer nye kommentarer på mit indlæg om Skov & Stubbs – og gæt selv, hvem en af mailadresserne tilhører… Ok, normalt vil jeg ikke afsløre sådan en information, men her er jeg altså villig til at gøre en undtagelse. Skov & Stubbs står som den ene modtager.

Og skurken er…

Rolig nu, du får mig ikke til, i dette offentlige forum, at pege fingre… Dog virker det lidt pudsigt, at jeg modtager en falsk anmeldelse fire timer efter, at min hjemmeside har orienteret Skov & Stubbs om, at der ligger en ny kritisk kommentar om dem – en falsk anmeldelse lavet af en person, som synes godt om Skov & Stubbs.

Jeg indberettede anmeldelsen til Trustpilot, hvor jeg (efter en længere kamp) fik dem til at bede “Claus” om at dokumentere, at der var foregået en handel. Da han ikke kunne dette, blev den falske anmeldelse fjernet.

Jeg må nok sige, at jeg synes det er helt utroligt, at sagen stadig spøger i hovedet på nogle mennesker her to år efter. Og at det endda er i sådan en grad, at det afføder så umodne reaktioner som at forsøge at ”gøre gengæld”. Umiddelbart tænker jeg, at der er nogen, som kunne trænge til at få en hobby.

Indtil det sker, er min advarsel til dig, kære læser, at du virkeligt skal tænke dig godt om, hvis du skriver negativt om Skov & Stubbs, for du risikerer, at der pludselig dukker falske anmeldelser op på nettet om dig!

Heldigvis ligger jeg inde med nok tekniske oplysninger om “Claus”, til at jeg er sikker på, at “han” ikke vil prøve noget lignende (ulovligt) en anden gang.

Hos Trustpilot er der modsat bevisbyrde

Det, som også overraskede mig var, hvor svært det var at få Trustpilot til at behandle anmeldelsen seriøst – når nu jeg ikke var en betalende kunde hos dem. Jeg skulle sandsynliggøre på grænsen til at dokumentere, at anmeldelsen var falsk… Jeg var noget forbløffet over, at de stort set bad mig om at dokumentere, at et salg IKKE havde fundet sted.

For helt ærligt, hvordan dokumenterer man noget, som ikke er sket?!

Som en afrunding, vil jeg lige høre, hvad din mening er til Trustpilot og deres “Du er skyldig til det modsatte er bevist”-praksis?

3 kommentarer til “Derfor fik jeg en falsk anmeldelse på Trustpilot”

  • […] OPDATERET 5/8 2012: Kommentarerne i denne anmeldelse af Skov & Stubbs skaffede mig en falsk anmeldelse på Trustpilot – læs hele historien her. […]

  • Hej Esben,

    Godt at høre at sagen med den falske anmeldelse har fået en fornuftig afslutning.

    Hos Trustpilot behandler vi hver dag hundredvis af rapporterede anmeldelser. Derfor har vi nogle faste processer, så vi kan gøre det hurtigst muligt. En stor del af disse sager handler om at verificere at anmelderen er en rigtig kunde. Mig bekendt er vi ikke stødt på andre sager af din art, hvor virksomheds-parten skulle bevise, at det ikke er en virksomhed.

    Det du har oplevet som “modsat bevisbyrde” vil ud fra forbrugerens synspunkt være, at anmeldelserne er ægte indtil det modsatte er bevist. Sådan fungerer det i hvert fald i langt den største del af tilfældene.

    Mvh
    Joakim Ditlev
    Trustpilot

    • Hej Joakim

      Dejligt at høre at Trustpilot også tager denne type sager alvorligt.

      Ja, min samling på 12 mails frem og tilbage med jer i Gmail vidner om, at I ikke helt er gearet til at tackle falske anmeldelser mod private hjemmesider. Jeg skulle i hvert fald bruge meget krudt på overbevise jeres support om, at jeg altså ikke var en virksomhed…

      Det skal siges, at jeres support oprindeligt bad mig om at oprette mig i jeres system, da det ville gøre det let at anmelde den falske anmeldelse, men jeg kunne ikke godkende jeres vilkår, da jeg i så fald ville bekræfte at jeg var en virksomhed – hvilket lige præcis var det, som jeg forsøgte at overbevise jer om, at jeg ikke var. Måske skulle I overveje, hvordan dette tackles?

      Man kunne relativt let forhindre at den modsatte bevisbyrde er et problem, hvis man tvang brugerne til at oplyse og bekræfte en unik information – som her i DK f.eks. kunne være CPR og adresse. DBA.dk benytter netop dette til at skabe ekstra troværdighed – men da jeres system er potentielt ødelæggende for en persons online omdømme (ved falske anmeldelser), burde I ikke tilbyde det, I burde altid bede om det.

      I så fald vil det være afskrækkende for mange og det vil være væsentligt lettere at retsforfølge folk, som netop fremsætter så injurierende påstande, som det her er tilfældet (jeg er klar over, at man stadig vil kunne oplyse falsk CPR, men så er man allerede meget langt ude på det kriminelle overdrev).

      Mit forslag vil ikke gøre den modsatte bevisbyrde mere demokratisk, men det vil mindske antallet af tilfælde, hvor den rammer hæderlige personer og virksomheder.

Post comment on Joakim Ditlev

Please insert the signs in the image: